[γυναικὶ κόσμον ἡ σιγὴ φέρει]

από τον κόσμο…

Τα αποσπάσματα είναι από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη και ανθολογούνται με κριτήριο να αποτυπώσουν την αντίληψη του φιλοσόφου για τη γυναίκα. Ο Αριστοτέλης, σαν άνθρωπος της εποχής του, εκφράζει απόψεις ανάλογες με τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες. Βέβαια, τίθεται το ερώτημα αν θα μπορούσε να κρίνει τις απόψεις, αντί να τις υιοθετεί.

 

στο κείμενο…

ἔτι δὲ τὸ ἄρρεν πρὸς τὸ θῆλυ φύσει τὸ μὲν κρεῖττον τὸ δὲ χεῖρον, καὶ τὸ μὲν ἄρχον τὸ δ' ἀρχόμενον. τὸν αὐτὸν δὲ τρόπον ἀναγκαῖον εἶναι καὶ ἐπὶ πάντων ἀνθρώπων.

Αριστοτέλης, Πολιτικά 1254b [13-14]

 

ἄλλον γὰρ τρόπον τὸ ἐλεύθερον τοῦ δούλου ἄρχει καὶ τὸ ἄρρεν τοῦ θήλεος καὶ ἀνὴρ παιδός, καὶ πᾶσιν ἐνυπάρχει μὲν τὰ μόρια τῆς ψυχῆς, ἀλλ' ἐνυπάρχει διαφερόντως. ὁ μὲν γὰρ δοῦλος ὅλως οὐκ ἔχει τὸ βουλευτικόν, τὸ δὲ θῆλυ ἔχει μέν, ἀλλ' ἄκυρον, ὁ δὲ παῖς ἔχει μέν, ἀλλ' ἀτελές.

Αριστοτέλης, Πολιτικά 1260a[9-14]

 

διὸ δεῖ, ὥσπερ ὁ ποιητὴς εἴρηκε περὶ γυναικός, οὕτω νομίζειν ἔχειν περὶ πάντων· γυναικὶ κόσμον ἡ σιγὴ φέρει, (Σοφ. Αίας. 293) ἀλλ' ἀνδρὶ οὐκέτι τοῦτο.

Αριστοτέλης, Πολιτικά 1260a[28-31]

 

... στη λέξη

Κατανόηση και συντακτικό

Α. Πριν μελετήσετε το κείμενο, ψάξτε πληροφορίες για τη θέση της γυναίκας στην ελληνική αρχαιότητα. Ήταν ίδια σε όλες τις πόλεις; Ήταν ίδια για όλες τις γυναίκες;

Β1. Βρείτε σε ποια υποκείμενα αποδίδονται οι παρακάτω λέξεις του 1ου αποσπάσματος: κρεῖττον, χεῖρον, ἄρχον, ἀρχόμενον. Ποιο συντακτικό ρόλο έχουν;

Β2. Πώς μεταφράζεται η δοτική “φύσει”; Ποιος είναι ο συντακτικός ρόλος της;

Β3. Πόσες προτάσεις έχουμε στην πρώτη περίοδο του 2ου αποσπάσματος; Τι είδος προτάσεις είναι; Βρείτε τα υποκείμενα και σχολιάστε τη σύνταξή τους.

Β4. Τι είναι το “βουλευτικόν”; Σχολιάστε την άποψη του Αριστοτέλη για τις τρεις κατηγορίες ανθρώπων στις οποίες αναφέρεται.

Β5. Σε ποιον ποιητή αναφέρεται ο Αριστοτέλης στο 3ο απόσπασμα; Συμφωνεί ή διαφωνεί με την κρίση του ποιητή; Με τι είδος πρόταση;

Β6. Συντάξτε τη φράση “γυναικὶ κόσμον ἡ σιγὴ φέρει".

 

Γραμματική

Γ1. Γράψτε τη φράση “γυναικὶ κόσμον ἡ σιγὴ φέρει” με το ρήμα σε όλους τους χρόνους (μοιάζει με τιμωρία, αλλά μήπως δεν είναι τιμωρία κάθε άσκηση αναπαραγωγής τύπων;).

Γ2. Βρείτε όλους τους τύπους του επιθέτου “θῆλυς” και αναγνωρίστε την πτώση τους.

Γ3. γυναικός, γυναικὶ, ἀνδρὶ: σε ποιον αριθμό είναι; για ποιον; πώς θα ήταν στον άλλον αριθμό;

Δ. Ερευνήστε αν έχει μπει ποτέ κείμενο του Αριστοτέλη σε σχολικές εξετάσεις. Επίσης, μελετήστε αν υπάρχουν κείμενα του Αριστοτέλη που χρησιμοποιούνται για τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής. Προσπαθήστε να δώσετε μια εξήγηση για τα αποτελέσματα των ερευνών σας.

2. Αριστοτέλης

Δεν βρέθηκαν σχόλια.

Νέο σχόλιο